Marketingstrategie; zoekmachine marketing

Voor het promoten van jouw bedrijf, product of dienst kun je gebruik maken van een marketingstrategie. Deze strategie kies je natuurlijk op basis van een aantal factoren. Wat je goed moet onthouden bij het kiezen van een marketingstrategie is dat deze bij jouw bedrijf past. Als je een startend bedrijf bent is een databased marketingstrategie niets voor jou. Deze strategie is bijvoorbeeld wel handig voor grote bedrijven die al een uitgebreide database heeft met klantgegevens. Een goede optie voor een marketingstrategie is zoekmachine marketing. Als men Googled naar jouw product of dienst wil je dat jij een van de eerste bent die de potentiële klant ziet.

Hoe werkt het algoritme

Zoekmachine marketing kan je onderscheiden in twee verschillende onderdelen. Je kunt er allereerst voor kiezen de zoekmachine optimaliseren, wat je niet betaald kan doen. Ook kun je adverteren via de zoekmachine wat natuurlijk wel een budget vereist. Het zoekalgoritme baseert de zoekresultaten op een aantal factoren. Je kunt het zien als een checklist. Ieder onderdeel van die checklist die jij verwerkt in jouw website, zorgt ervoor dat jij verder bovenaan de lijst met zoekresultaten komt te staan. Ook zoekwoorden zijn een belangrijk onderdeel van het algoritme. Als je te weten komt wat jouw ideale klant invult als zoekwoord kun je hierop inspelen. Zo kun je teksten op jouw website zetten waar dat specifieke zoekwoord in terug is te vinden.

Wat werkt het beste

Met al die verschillende marketingstrategieën kan het lastig zijn het overzicht te bewaren. Het antwoord op de vraag “Wat werkt het beste?” blijft altijd afhankelijk van jouw bedrijf, product of dienst. Hierom is het van belang dat je van tevoren grondig onderzoek uitvoert voor je aan de slag gaat met een marketingstrategie. Mensen gaan vaak de fout in door gewoon maar wat te doen. Dit resulteert vaak in veel kosten en weinig tot geen trafic of conversie. Als je goed onderzoek uitvoert kom je er snel achter wat voor jou het beste werkt en kun je zelf antwoord geven op de vraag. Goed onderzoek zorgt er dus niet alleen voor dat jij je marketingstrategie volledig kan benutten, maar kan ook helpen met het besparen van kosten.